књига 13, приредио Гојко Тешић, саиздаваштво са Заводом за уџбенике, прво издање, 2015, 14,5 х 22 цм, 578 стр., тврд повез, ћирилица, ISBN 978-86-519-1375-7
Пуна цена:
2.200,00 ДИН
Цена на сајту:
1.100,00 ДИН + (трошкови доставе)
Цена за чланове клуба са попустом:
1.100,00 ДИН
+ (трошкови доставе)
Књигу чине три групе текстова. Прва презентује
преостале приче из Винаверовог приповедачког опуса (јер су Приче које су
изгубиле равнотежу у Раним радовима), а насловљена је према причи
„Громобран Свемира“ (из истоимене књиге). Друга је „Гоч гори. Једна
југословенска симфонија“, а чине је путописи и репортаже с простора бивше
Југославије. Трећи блок под насловом „Медитеран“ чине два сегмента: „Коначна
Венеција“ и „Излет по Јадранском и Средоземном мору“. Медитеранске теме у
Винаверовом случају указују на изузетан путописни рукопис који нам сведочи о
писцу-полихистору, сувереном зналцу свега онога што чини идентитет уметности и
култура средина/пространстава кроз која путује. Неко ће се запитати откуд
путописи о Медитерану у овој књизи. Једноставно, медитерански дух је важан
чинилац у стварању културних модела и у југословенском контексту.
Путопис у извесном смислу и јесте историја, или
бар документ на основу кога се може обликовати културноисторијски контекст. Два
слоја/блока ове необичне Винаверове целине – „Гоч гори. Једна југословенска
симфонија“ и „Медитеран“ – и јесу текстови на основу којих се може
ре-конструисати културни образац средина које је путописац походио. Винаверови
путописи су, неспорно, и сведочанства о његовим уметничким ходочашћима.
Трослојна структура књигу Громобран Свемира –
Гоч гори, у извесном смислу, чини разнотоном, разноликом, али је она
и документ о два типа прозног рукописа Станислава Винавера. Мањи сегмент чине
тзв. приче – али вишеструко је важан јер још убедљивије указује на аутопоетички
пројекат тзв. прича које су изгубиле равнотежу. Ипак, већи део ове
Винаверове књиге путописног је карактера – али и у тим текстовима Винавер је
стваралац који се на само себи својствен начин поиграва са жанром (нпр.
политичке репортаже о изборима у Босни, путешествије кроз Црну
Гору). Ипак, ваља указати на чињеницу да поетски путописи сведоче о Винаверовом
изузетном мајсторству (опис Плитвичких језера, Крка, Дубровника, потом са
путовања Јадраном и Средоземљем) – јер су они и својеврсни винаверовски
есеји које је поезија обојила јарким бојама и снажним емотивним усхићењима те
тако прерастају у апотеозу лепотама које се најчешће „дешавају“, остварују на
незаборавним путовањима по просторима култура и уметности (јер Винавера та
димензија заправо највише и привлачи). И отуда је у скоро сваком путопису
уметничка чињеница, ма које врсте била, у првоме плану његовог интересовања.
Путовања по различитим слојевима култура и уметности јесу она страст која
Винавера с разлогом ставља у први план модерног српског путописа.
Дела Станислава Винавера добитник су
Специјалне награде на 21. Међународном салону књига у Новом Саду.
Делима
Станислава Винавера додељена је Награда за најбољи издавачки подухват на 10.
Међународном сајму књига у Подгорици.