Поезија, проза, драма – 1917–1939
Пољској књижевној авангарди, која је у
Србији досад била мало позната, насталој у периоду од 1917. до 1939. године,
Службени гласник у колекцији „Авангарда“, први пут посвећује две обимне и
богато документоване књиге полонисткиње Бисерке Рајчић, које су плод њених
вишедеценијских истраживања овог сегмента пољске књижевности XX века. Прва
садржи програме, прогласе, протесте, полемике појединих праваца и група
(експресионизам, формизам, сферизам, футуризам, Краковска авангарда, Жагари,
четворопрег, артес, јидиш авангарда) и богато је илустрована, а друга књига
представиће, такође први пут, авангардну поезију, прозу и драму припадника
поменутих пољских група и праваца у преводу на српски језик, уз исцрпне
коментаре, биограме и сажету историју пољске авангардне књижевности од 1917. до
1939. године. И прва и друга књига, по свом обиму и богатом садржају,
јединствене су у литератури која се бави овим феноменима авангардне књижевне
уметности.
Феноменом у пољској књижевности сваког
периода од ренесансе до прве половине XX века, пре свега, сматра се поезија,
јер је њен допринос светској поезији огроман. Међутим, антологија међуратне
пољске авангарде показује да су ништа мањи феномен и проза и драма. Не само што
не заостају за светском авангардом у тим жанровима, већ јој у много чему
претходе. То посебно посведочују хипермодерна прозна дела Ижиковског,
Јаворског, Виткјевича, Гомбровича, Темерсона, Јасјењског, Хоромањског, Шулца,
Деборе Фогел и многих других, које због недостатка простора нисмо могли
представити, као и футуристичке драме Јасјењског и Чижевског, од којих се „Бал
манекена“ изводи од тридесетих година XX века до данас.