У Клубу – књижари „Гласник“, у уторак, 25. априла, представљена је књига Италијом изван утабаних путева Доминика Фернандеза.
На представљању књиге говорили су Бојан Савић Остојић, преводилац и Мирољуб Стојановић, књижевни и филмски критичар.
Преводилац нам открива да је књига посвећена алтернативном читању најпре простора на коjeм се чувају уметничка дела у Италији, а затим и алтернативној историји уметности. Аутор Доминик Фернандез је француски академик, ерудита и пасионирани љубитељ уметности, а написао је шездесетак књига, од којих је тридесет посвећено Италији. „Ово испуњава неку врсту маргине кодиране уметности и изведено је у форми шетње од Сицилије до Венеције кроз села и мање познате центре, у којима се налазе позната уметничка дела или археолошки важни артефакти“, рекао је Бојан Савић Остојић.
Стојановић је приметио да је књига дубоко проживљеног личног искуства, која има фантастичну текстуалну структуру и која може да функционише на неколико нивоа. „Почетна премиса ове књиге је потреба аутора да испита маргине, начине на које уметност врши своју еманацију изван утабаних академских апострофа, какви су велики музеји, културни центри и складишта уметности, и резултат је фантастичног познавања Италије и историје њене уметности“, открива Стојановић. Он каже да је Фернандез хедониста који има огромно референцијално поље и оно се састоји не само у познавању највиших домета италијанске уметности већ и потребе да прошири ово поље некаквим обликом врло спонтане мултидисциплинарности.
„Ово је књига фикције у њеној структуралној равни и конципирана је као облик и форма путовања у којој су све ствари које происходе из ње облик чисте интелектуалне и сазнајне добити, и том смислу ова књига нема пандана у нашој преводилачкој сфери“, истиче Стојановић.
„Мени лично је била фасцинација којом аутор класификује, жанровски сврстава и периодизује раздобље у италијанској уметности и сегментизује их до нивоа егзибиције и бравуре. Постоји поглавље које се бави маниристичком школом италијанског сликарства или поглавље које се бави заборављеним вредностима италијанског вајарства. Ретке су књиге које у нашем издавачком простору на овај начин афирмишу једну културу и мени је ово издавачки и културни догађај“, закључује Стојановић.
Шта ако се најлепше италијанске слике и скулптуре не налазе у чувеним музејима, палатама и црквама, већ су изван утабаних стаза, расуте по забаченим селима, изгнане у непозната или ретко посећивана места?
Та ремек-дела, о чијем се постојању мало зна, сакривена су и у забаченим сеоцима, али и на необичним местима – у банци, приватној капели, неприступачном клаустру, сакристији – у великим градовима попут Напуља, Рима, Фиренце, Болоње или Венеције. У потрагу за благом крећемо са југа Италије и пењемо се ка северу, пратећи у стопу Доминика Фернандеза на једном несвакидашњем поклоничком путовању. Од непознатог мозаика до рушевина тонаре, преко загонетног стиха, најлепше слике у Риму, прозирности мермера и тајне Капеле Св. Луке, преплављени смо ужитком и сензуалношћу којима се исказује ауторова љубав према Италији.
Добро дошли у срећно откривену Италију Доминика Фернандеза, познаваоца и страственог љубитеља Италије и њене културе.