НАУКА О КЊИЖЕВНОСТИ
НАУКА О КЊИЖЕВНОСТИ
приредио Зденко Лешић
прво издање
2009
15
7 х 23 цм
496 стр.
тврд повез
латиница
978-86-519-0373-4
Пуна цена:
1.430,00 ДИН

Цена на сајту:
330,00 ДИН + (трошкови доставе)

Акцијска цена:
330,00 ДИН
+ (трошкови доставе)
Цена за чланове клуба са попустом:
330,00 ДИН
+ (трошкови доставе)

„Зато се – кад је ријеч о књижевној прошлости – и може говорити не само о перспективама личним него и о перспективама надличним, о перспективи националној, или западноевропској, или европској, или хришћанској итд., итд. А то је Петровићу била и прилика да преиспита како се у историји књижевности – у том односу становишта садашњости и становишта прошлости – ,понаша‘ национална перспектива:

,Умјесто позитивистичке концепције националне књижевности као трезора у који један народ закључава по епохама поредана властита књижевна дјела, умјесто идеје претинаца у архиви, овдје се из оног схваћања књижевне повијести које је раније описано може извести концепција о плуралитету контекста у којима се књижевно дјело види, а међу којима је национална перспектива врло значајна, који пут чак и најзначајнија. Гледишту о становишту садашњости треба овдје, дакле, придружити схваћање о националној књижевности као увјетном али за већину практичних прилика довољно тачном и довољно потпуном називу за ону драматичну визију традиције што је хисторичар књижевности пројицира у прошлост из перспективе властите садашњости.‘

Међутим, сам Петровић није био примарно историчар књижевности, а поготово не историчар националне књижевности. За њега је историја књижевности, као и књижевна критика, представљала креативну активност која се нужно одвија под ингеренцијом субјективне свијести и по диктату личних визија, сензибилитета и укуса, због чега је у њој извјесна мјера ирационалности вредносног суда неизбјежна. Као филолог по увјерењу, он се – радије него књижевном историјом – бавио оним о чему је могао говорити рационално, језиком који избјегава нејасноће и недоречености. Зато је право поље његовог рада било оно што је називао ,наука о књижевности‘ под којом је заправо подразумијевао теорију књижевности, и то теорију књижевности која тумачи не толико књижевна дјела колико инструменте помоћу којих тим дјелима приступамо, као и појмове који нам помажу да их видимо као дијелове оног система који називамо књижевност. У том смислу Петровић се подухватио да испита читав низ проблема без чијег разумијевања би наше проучавање књижевности било на знатан начин ометено.“ (Зденко Лешић)

Dodajte komentar
Тренутно нема коментара за одабрану књигу. Будите први који ће написати коментар.